Olisiko aika hellittää hieman?

Tällä viikolla alkoi ketuttamaan maailman asiat tavallista enemmän eikä mua huvittanut mennä salille, vaikka normaalisti odotan salitreeniä kuin kuuta nousevaa. Ruoka ei myöskään maistunut samaan tapaan kuin tavallisesti (eli todella hyvin) ja vähän saatoin itkuakin tirauttaa muutamasta turhasta asiasta. Pienen pohtimisen jälkeen jouduin toteamaan itselleni, että nyt on aika hellittää hieman. Ottaa vähän happea ja tehdä aivan muita asioita kuin teen normaalisti. Voisin pitää samalla lepoviikon salitreenistä. Cheerleadingissä tietysti käyn, koska EM-kisat lähestyvät tuota pikaa, mutta kaiken muun ylimääräisen jätän nyt hetkeksi pois. Se hetki voi olla muutaman päivän tai viikon. Jopa useamman. Sitä en kyllä usko. Yleensä tällaiset olotilat menevät noin viikossa ohi. Tärkeää on vaan tunnustella omaa kroppaa ja varsinkin pääkoppaa.

Ihan totaalisesta treenaamattomuudesta ei kohdallani voida nyt puhua, mutta välillä on hyvä pitää edes jonkinlaista hengähdystaukoa kiivaasta elämäntahdista. Yleensä aloitan treenin rasittavuuden minimoinnilla. Fitness-kisoihin valmistavilla kilpailukausilla olen pitänyt kevyitä viikkoja säännöllisemmin kuin nyt ja silloin olen käynyt salilla noin kolmesti hieman pumppailemassa ja tehnyt hieman kevyttä aerobista päälle. Kehityskaudella en ole rytmittänyt kevyitä viikkoja yhtä tarkasti, vaan kuunnellut kroppaa ja sen lähettämiä signaaleja. Välillä on kevennetty salitreenin raskautta ja välillä on taas pidetty pidennettyjä viikonloppuja. Tapoja on monia erilaisiin tilanteisiin.

13288525_10208807367528928_1758466560_o13282350_10208807158803710_1695130864_o

Mitä sitten olen nyt tehnyt, kun en ole kuluttanut aikaani treenaamalla? Olen nukkunut enemmän päikkäreitä, lukenut vähän, silitellyt paljon kissoja ja kävin eilen jopa shoppailemassa. En muistanut kuinka terapeuttista shoppailu voi parhaimmillaan olla! Ainakin silloin jos löytää täydelliset farkut 😉 Suuntasin suoraan lemppariliikkeisiini ja kyselin tutuilta myyjiltä heti suositukset, ettei tarvitse turhaan änkeä mulle vääränmallisia vaatteita päälle ja kirota sen takia omaa hankalanmallista kroppaa.

Hengähdystauko niin sanotusti kaikesta auttaa mua saamaan fokuksen kasaan ja innostumaan taas niistä samoista asioista, joista olen jaksanut intoilla vuodesta toiseen. Seuraavaksi ajattelin muuten ottaa kunnon päikkärit kissat kainalossa (kyllä, mä oon #crazycatlady) ja tehdä herkullista iltapalaa. Höllää säkin välillä <3

Edellinen juttuni: Kilpaileminen on urheilun suola

Postauksen kuvat: Siiri Saarela

Kevyt viikko kisadieetillä takana – miten kävi painon?

Tänään sunnuntaina vietetään kevyen viikon viimeistä päivää. Ette arvaakaan kuinka kovaa on tehnyt päänupille olla treenaamatta kovaa ja vetämättä aerobisia suurinpiirtein verenmaku suussa. Olen käynyt koko viikon päässäni taistelua, jossa se järkevämpi Jade kertoo tämän kevyen viikon tekevän vain hyvää kropalle ja toinen, ei-niin-järkevä Jade toistelee, että en millään ehdi tätä menoa kisakuntoon jos en edes kunnolla treenaa. ”Eihän kisadieetillä voi vedellä tällaisia naurettavia 20 minuuttia kestäviä pumppitreenejä ja väittää ehtivänsä kisakuntoon sillä tavalla!” Ehkä tämäkin tyhmyys korjaantuu joskus kun minulla on enemmän kokemusta kisaamisesta 😀

PhotoGrid_1438505898643[1]

Mun kevyen viikon suunnitelmiin kuului kolme pumppaavaa salitreeniä ja viisi kevyttä aerobista. Viikon alussa kävin tiistaina kunnon jalkahieronnassa avaamassa paikkoja. Tämä jalkahieronta olikin sitten ilmeisesti sen verran rankka toimenpide keholle, että kroppa veti ihan nesteiseksi ja painokin humpsahti ylöspäin jopa parin kilon verran. Siinä olikin sitten ihmettelemisen aihetta, kun hieronta pistää mulla yleensä todella hyvin nesteet liikkeelle ja kevyellä viikollahan painon pitäisi pudota! Jalat kyllä näyttivät sileämmiltä, mutta mun normaalisti suhteellisen kireä vatsanseutu oli ihan täyttä höttöä. Todella kummallista. Yritin siinä sitten olla ottamatta kummempaa paniikkia asiasta, mutta eihän se nyt ihan niinkään mennyt. Kauhea kun sitä koittaa olla kovin järkevä ja ajatella rationaalisesti, mutta aina siihen ei pysty 😀 Kävin aiheesta useampiakin rauhoittavia keskusteluita salin väen kanssa ja kaikissa niissä tulimme siihen lopputulokseen, että nestettä sen vain on pakko olla. Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että näillä kaloreilla se ei voi millään olla ainakaan rasvaa.

PhotoGrid_1438433021786[1]

Viikonlopun ajan olen nyt viettänyt täyttä lepoa ja yhtäkkiä paino tipahti ja kunnolla. Ehkä mä lopetin ihan turhanpäiväisen stressaamisen tai sitten kroppa oli koko ajan luopumassa niistä ylimääräisistä stressinesteistä. Mulla alkoi nimittäin viikonmittainen lomakin 🙂 Lomalla mä aion vain nukkua aamuisin niin pitkään kuin huvittaa, käydä vähän treenailemassa ja rentoutua loppuajan. Ajatuksissa olisi tavata loppuviikossa yksi bloggaritar täältä Fitfashionista, mutta siitä enemmän ensi kerralla 😉 Siihen asti voit seurailla mun elämää Intagramista @jadeyolanda

Follow me on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM