Miten tiputtaa muutama kilo painoa kesäksi?

2016-04-28-11-55-56-559

Toukokuu alkoi ja kesä myös lähenee kovaa vauhtia, mutta haluaisit lempparihousujen kiristävän vähän vähemmän vyötäröltä? Mihinkään varsinaisiin pikadieetteihin en usko, mutta muutamilla helpoilla vinkeillä on mahdollista keventää vaa’an lukemaa muutamalla kilolla. Kymmentä kiloa tuskin kukaan rutistaa kuukaudessa pois, mutta turhan nestepöhön siistiminen kropasta piristää siluettia jo aika kivasti! Listasin tähän teidän iloksenne muutaman myös itse käyttämäni vinkin, joiden avulla myös itse siistin juuri äskettäin myös omaa kuntoani 😉

Noudata kunnollista ruokavaliota.

Syö tarpeeksi hyvälaatuista ruokaa; kasviksia, proteiinia, hyviä rasvoja ja hiilihydraatteja. Koosta ateriasi järkevästi. Kun noudatat kunnollista ruokavaliota, sellainen ylimääräinen turvotus ja nestepöhö lähtee nopeasti pois. Sinun tuskin tekee mieli edes syödä ylimääräisiä herkkuja, kun verensokerisi pysyy tasaisena. Paino saattaa jo ekalla viikolla tipahtaa kilon tai enemmän ilman nälkää, kun nesteet lähtevät liikkeelle. Onko ruokavalion kokoaminen hankalaa? Vilkaise tekstin lopusta toivottavasti juuri sinun kohdallesi osuva iloinen yllätys 😉

Kinder-juustokakku
Säännöllisesti syömällä pitää nälän loitolla ja turhat mieliteot kurissa. Vaikka ruokavalion runko onkin hyvin kasassa, herkuttelin tällä kinder-juustokakulla vappuna. Jaksoin tosin vain yhden säälittävän palan väkisin, koska se oli niin supermakeaa 😀

Syö säännöllisesti.

Mulle käy usein niin, että jos en syö säännöllisesti, nälkä saattaa yllättää ja kokemuksesta pystyn sanomaan, että nälkäisenä tulee tehtyä usein paljon huonompia päätöksia ruokailun suhteen. Tykkään syödä 3-4 tunnin välein. Käytän perinteistä ruokailurytmitystä: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Kun muistaa syödä säännöllisesti, ei myöskään tule naposteltua turhaan. 

Herkuttele kerran viikossa.

Vaikka seuraisikin jotain ruokavalion rankaa, se ei automaattisesti tarkoita täyttä herkuttomuutta. Ruokavalion pitämisessä opetellaan lähinnä pitämään jokin järki ruokailujen suhteen. Opetellaan syömään tasaisemmin jne. Olen huomannut, että yllättävän monella on tuntuu olevan ihan tavallinen ruokailu hukassa. Ollaan totuttu syömään nälkään herkkuja, sillä ei tunnisteta mielitekoja nälkäsignaaleiksi. Aina kannattaa siis syödä ensin jotain kunnollista ruokaa ja miettiä sen jälkeen tekeekö vielä herkkuja mieli. Useinkaan ei tee. Syö siis pääasiassa oikeaa ruokaa ja herkuttele kerran viikossa. Pidä kuitenkin ruokailuissa tietynlainen rentous eli älä esimerkiksi panikoi jos ei ole saatavilla juuri sitä ainesosaa, joka lukee ruokavaliossa. Sille löytyy aivan varmasti jokin korvaava tuote 😉

20160422_143659

Juo tarpeeksi.

Tämähän kuuluu jo yleistietoon, eikö niin? Veden juominen vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja ylläpitää kehon nestetasapainoa. Voisit tavoitella ainakin kahden litran vesimäärää näin aluksi. Olen ottanut tavaksi aamulla juoda tuopillisen vettä heti herättyäni ja töissä täytän puolentoista litran vesipullon täyteen vettä aina sinne saavuttuani. Siinähän se kaksi litraa jo helposti tulikin 😉 Pissalla täytyy tietysti käydä useaan otteeseen päivän aikana, mutta huolestuttavampaa olisi jos ei tarvitsisi käydä 😀

Six Deuce
Kuva: Tomi Takamaa

Harrasta hikiliikuntaa.

Hyötyliikunta tarjoaa tehokkaan tavan lisätä energiankulutusta, mutta rankassa fyysisessa suorituksessa aineenvaihdunta voi tehostua moninkertaiseksi. Tämän vuoksi kannatan esimerkiksi HIIT-treenejä. Ne eivät kestä ajallisesti kauaa ja energiankulutus on käynnissä vielä pitkään treenien jälkeenkin, kun kroppa hankkiutuu eroon lihaksiin kertyneestä maitohaposta, huolehtii lihasten ravinteiden saannista ja korjailee lihasten mikroskooppisia vaurioita. Vilkaise täältä vinkkini esimerkiksi juosten tehtävään HIIT-treeniin. Toinen suosikkini on lisätä kuntosalilla tehtävien sarjojen perään plyometrisiä liikkeitä. Hiki ja hengästyminen on taattu!

20140905_140722[1]

Kuivaharjaa kroppaasi

Tämä kikka kolmonen ei varsinaisesti pudota painoa, mutta se auttaa vilkastuttamaan pintaverenkiertoa ja siloittaa sellua. Kuivaharjaus elvyttää siis verenkiertoa ja tämä näkyy ihon kiinteytymisenä ja selluliitin siliämisenä. Olen käyttänyt kuivaharjausta erityisesti kisadieeteillä ihon kimmoisuuden ylläpitämiseen. Oman karkeahkon kuivaharjani olen joskus ostanut BodyShopilta. Harjauksen voi tehdä päivittäin, esimerkiksi aamuisin noin 5-10 minuutin ajan aloittaen jalanpohjista. Hoito aloitetaan alhaalta ylöspäin ja edetään pyörivin liikkein ja vedon. Rasvaan kuivaharjauksen jälkeen vielä ihoani mm. BodyShopin Cocoa Butterilla. Kaakaovoissa on paljon E-vitamiinia sekä runsaasti muita vitamiineja ja mineraaleja. Raskaana olevat naisethan ovat käyttäneet kaakaovoita estämään ja hoitamaan raskausarpia 😉

Odotitte varmaan jotain mieltä mullistavia vinkkejä, jotka laittavat elämäsi täysin uusiin kuosiin? Ihmepillereitä, ihmetreenejä ja taikaruokia? Älkää pettykö, kun kerron ettei sellaisia ole. Ei ole mitään yksittäistä salaisuutta, joka takaisi unelmakropan. On vain päättäväisyyttä ja hieman panostusta 😉

NOCCO BCAA Finland

Sitten se mukava yllätys loppuun: Tarjoan kahdelle henkilölle konsultaatioapua ruokavalion rakentamiseen! Tiedän, että monelle juuri oman ruokavalionsa suunnittelu tuntuu haastavalta ja haluan tarjota siihen apuani 🙂 Tykkää siis Facebook-sivuistani ja perustele sinne tai tämän postauksen kommentointikenttään, miksi juuri sinä tarvitset apua ruokavaliosi suunnitteluun. Muista jättää blogiin kommentoidessasi toimiva sähköpostiosoite yhteydenottoa varten 😉 Voittajat valitaan lauantaina 14.5 mennessä ja heille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

Seuraa minua:
Instagramissa @jadeyolanda
Snapchatissa @jadeyolanda
Facebookissa & Bloglovin’ssa

Tekisi mieli luovuttaa

PhotoGrid_1438689834957[1]

Mun tekisi mieli jättää tämä leikki kesken. Olla vaan menemättä mihinkään fitness-kisoihin. Tehdä täyskäännös ja vetää ranttaliksi elämä. Tältä musta on tuntunut tänään. Aika harvinaisia fiiliksiä multa, koska olen todella projektiluontoinen ihminen. Yksi projekti vedetään täysillä loppuun vaikka päällä seisten ja sitten katsellaan mitä tehdään. Olenkohan ikinä jättänyt oikein missään jutussa eläissäni ns. leikkiä kesken?

Miksi päässäni liikkuu näin negatiivisia ajatuksia? Mä koen suurta riittämättömyyden tunnetta tässä kisaprojektissa. Teen ihan hillittömästi tämän eteen töitä, mutta mua kalvaa suuresti pelko ettei se riitä. Ainoa asia mihin voin itse nyt vaikuttaa on kisakireys, mutta ehdinkö tavoitteeseen? Olen koko kisadieetin ajan sortunut vertailemaan tätä ja aikaisempaa dieettiäni. Varsinkin kuntoa ja painoa. Viime vuonna aloitin dieetin 12 viikkoa ennen kisoja. Tai no, siistimme kuntoa pikkuhiljaa koko alkukesän ajan, mutta se lähtökunto oli niin hillittömän siisti koko vuoden muutenkin. Painoin silloin saman verran kuin nyt ja näytin mielestäni jopa kireämmältä. Nyt sentään on dieetattu vajaa 12 viikkoa, hieman päälle kuusi viikkoa jäljellä ja useampi kilo pudotettavana. Ehkä vain noin 3-4 kiloa hyvällä lykyllä jos tuuri käy ja tähdet ovat oikeassa kulmassa. Yläkroppa on kireystasoltaan ihan kelvollinen, mutta jalat laahavat perässä kuin viimeistä päivää. Keräävät perkuleet vielä nesteitäkin niin paljon. Mä oon luonnostani sellainen päärynävartaloinen suomalaisnainen, jonka peppu ja jalat imaisevat kilon rasvaa jos edes vilkaisee keksihyllylle päin. Ihan lempikekseistä haaveilukin riittää! Hartioita on sentään saatu kasvatettua treenillä, mutta geenit on ja pysyy. Jos jaloista jotain hyvää haluaa sanoa (koska aina täytyy löytää asioiden hyvä puoli), niin ainakin lihas tarttuu sinne ihan kohtuullisesti.

PhotoGrid_1438765356428[1]

Olen sättinyt itseäni useaan otteeseen siitä etten pitänyt kuntoani tarpeeksi siistinä kisojen jälkeen. Olen koko lyhyen aikuisikäni ollut urheilullisen hoikkarakenteinen painaen siinä hieman päälle 60 kiloa. Syksyn kisojen jälkeen ei jaksanut ruokavalio juurikaan kiinnostaa, vaikka sen olisi pitänyt olla rauhallisen palautumisen aikaa kropalle. Niin justiinsa. Painoa alkoi kertymään. Kaikki tarkasti kontrolloitu aiheutti suunnattomasti vilunväreitä, mutta ainakin treeni kulki. Anna-valkku jopa keväällä ohjeisti mua ottamaan itseäni niskasta kiinni, jotta saataisiin hieman pudoteltua painoa alhaisemmaksi. Kotonakin välillä yritettiin sanoa nätisti, että ehkä mun ei pitäisi syödä kaikkea tuota roskaa, jotta kisadieetistä tulisi helpompi. Oikeassahan ne oli. Ei ehkä nyt kiukuttaisi ihan näin paljoa.

Ongelmana on ehkä eniten se, etten tiedä kuinka paljon on realistista tiputtaa kuudessa viikossa ilman jumalatonta tuskaa. Ja jos onnistun tiputtamaan vielä sen 4 kiloa, riittääkö se tarpeelliseen kisakireyteen? Treenaan nyttenkin lähes joka päivä kaksi kertaa päivässä, välillä kolmekin. Mukaan on laskettu luonnollisestikin myös aerobiset, sillä ne kuuluvat vankasti treeniohjelmaan. Tekee itseasiassa ihan hyvää myös pääkopalle olla tämä viikko lomalla. Saapahan nukkua pidempään ja ehtii päiväunienkin muodossa koisimaan univelkoja pois. Oon tämän väsymyksen lisäksi hieman stressaantunut myös monesta ulkoisesta tekijästä, joka varmasti vaikuttaa myös mun negistelyihin. Ehkä on siis parempi mennä nukkumaan ja katsella huomenna päivää uusin silmin 😳  🙂

Follow me on BLOGLOVIN’ // FACEBOOK // INSTAGRAM