Miksi pitäisi kuunnella omaa kehoaan? Lisänä Fitmax-kilpailu

FITMAX5

Nyt se iski. Pakkoloma. Olen nyt muutaman viikon venyttänyt kevyen viikon aloittamista, koska fiilikset ovat olleet loistavat eikä treenit ole painaneet.  Tällä viikolla treenit ovat kuitenkin yhtäkkiä alkaneet tuntua tavallista raskaammilta. Veto on pois jo ennen treeniä, eikä treenin aikana tule sellaista hyvänolon kliimaksia kuten tavallisesti, saatika sitten jälkikäteen. Koko kroppa meni ihan tajuttomaan jumiin ja hyvä kun sai tehtyä treenit loppuun. Kehon tukkoisuus on jatkuvasti vain pahentunut. Takareidet ja pakarat menivät ensin ihan jumiin, joka sitten taisi vetää myös selkää tukkoon. 

Suunnittelin alkuviikolla pitäväni kevyen viikon vasta ensi viikolla edellämainuttujen tuntemusten vuoksi. No ei mennyt hommat taaskaan ihan suunnitelmien mukaan. Keskiviikkoillan cheerleading-treeneissä veto oli ihan pois ja jalat niin tukossa, ettei akrobatiaharjoitteista taikka nostoista tullut sitten nostoista. Tai siis kyllä ne kahdenpohjan singlebase-cupiet ihan ylös meni, mutta eivät ne ikinä ole tuntuneet niin painavilta! En ole täysin varma missä vaiheessa mun hartia meni tällaiseen lukkokramppiin, sillä se ei tuntunut treeneissä vielä ihan näin pahalta. Heti kun lihakset alkoivat treenien jälkeen illalla hieman viilenemään, iski tuohon trapsien kohtaan hartiaan kauhea pakotus, joka tuntuu vain pahenevan. Pään kääntäminen on sula mahdottomuus. 

FITMAX2

Mulla meni alkoi tämän kaiken lisäksi kipuilemaan taas tuo polvikin. Mulla ei tosiaan ole pitkään aikaan ollut polvi enää kipeä ja olenkin aivan varma, että polvikivut liittyvät mulla jotenkin tuohon pakaran/muuten vaan reisien jumiutimiseen. Aina nimittäin kivut eivät ole siellä mihin ne heijastelevat! Parasta olisi löytyy sellainen fyssari/hieroja, joka tunnistaa kivun lähteen ja hoitaa sen ensin kuntoon. Tiedättekö tällaisia Turusta? Helsingissä on ainakin yksi aivan huipputyyppi, jolle voisin luottaa kehonhuollon koko loppuelämäkseni. Teitä varmaan kiinnostaa tietysti kuka hän on? Hän on Lihashuoltamon Tuija. Tuija on varsinainen moniosaaja ja häneltä hoituu samalla kertaa niin hieronta, kipuanalyysit, guashaaminen ynnä muut. Suosittelen!

Kevyt viikko alkoi siis heti yllättäen heti eilisestä. Olen yrittänyt nyt hoitaa tuota niska-hartiaseutua melkein kaikin mahdollisin tavoin ja nyt on käytävä sen kanssa lääkärissä vielä päälle, josko saisin jotain lihasrelaksantteja oireisiin. Olen syönyt tähän hieman särkylääkkeitä, jotka eivät tunnu auttavan (ehkä ihan hyvä asia, silloinhan lihas ei ole tulehtunut?). Kylmä- ja kuumahoidot ovat olleet tähän ehkä paras apu. Liikuntaa en myöskään uskalla jättää pois, sillä vilkastuttaa verenkiertoa myös kipualueella ja näin ollen kipu katoaa nopeammin. Onko vielä jotain muita keinoja käyttämättä? Aika on varattu erikseen hierojalle sekä lihaskalvojen avaajalle, kunhan tuohon hartiaan uskaltaa alkaa koskea. 

FITMAX3

Eli mikä oli tarinan opetus? Kuuntele kehoasi. Mä en tehnyt niin. Jos olisin ollut tarpeeksi fiksu, olisin aloittanut kevyen viikon heti maanantaina enkä olisi yrittänyt pakottaa sitä ensi viikkoon. Jos alkuviikko tuntuu siltä, ettei jaksa tehdä treenejä samalla moodilla kuin normaalisti, sitten menevät rankat treenit pannaan. Vaikka mulla olisikin kevyt viikko, se ei tarkoita etten liikkuisi yhtään, päinvastoin. Kevyellä viikolla käydään salilla, pumppaillaan siellä  ehkä hieman turhautuneena parin kilon painoja ja lisätään kevyen aerobisen määrää. Loppuviikosta tämä voi tuntua jo turhauttavalta, mutta se antaa hyvin puhtia niihiin koviin normitreeneihin! 

Kehonhuolto ja venyttely kuuluvat olennaisena osana kevyeen viikkoon. Venyttelen tai putkirullailen normaalistikin noin 5 kertaa viikossa (3 krt cheer-treenit sekä 2 pahat jalkatreenit), mutta kevyellä viikolla teen sen hieman erilailla. Venyttely kestää pidempään ja venyttelen syvemmin kuin normaalista. Yritän myös huolehtia, että saisin kevyellä viikolla hierottua väsähtäneimmät lihakseni. Tällä hetkellä tarvitsisin ehdottomasti jalkahieronnan, mutta se siirtää tällä kertaa valitettavasti ensiviikkoon ja täytyy muuten yrittää hierotuttaa (poikaystävällä? 😀) noita kinttuja. Muistakaa siis levätä välillä ja muistakaa ettei aina tarvitse mennä täysillä!

FITMAX1

Mun sponsorini Fitmax on järjestänyt kisan, jossa haetaan tuotetestaajaa! Tuotetestaajana saa vuoden ajan testata yhden maun jokaisesta Fitmaxille tulevasta uudesta tuotteesta ja arvostella sitä. Eikö kuulostakin aika mahtavalta? Tykkään itse Fitmaxista siitä, että he etsivät valikoimiinsa oikeasti laadukkaita ja hyviä tuotteita, eivätkä syötä asiakkailleen roskaa. Osallistu siis kilpailuun TÄÄLTÄ. Samalla arvotaan kaksi 150 euron arvoista vapaavalintaista lisäravinnepakettia sekä 15 lahjakorttia verkkokauppaan. Käy tutustumassa verkkokaupan tarjontaan osoitteessa www.fitmax.fi.

Ihanaa viikonloppua kaikille!

Jade-Yolanda

2 vastausta artikkeliin “Miksi pitäisi kuunnella omaa kehoaan? Lisänä Fitmax-kilpailu”

  1. Kiva postaus ja vau mitkä reiskat neidillä! Hienoo. Tulin huhuileen, että sulle on haaste mun blogissa, käy tsekkaan 😉

    • Nuo etureidet alkaakin olla jo siinä mallilla, ettei niitä kuulemma uskalla enää kasvattaa 😀 Sais vielä ton takaosaston samalle kondikselle 😉 kävin vilkaisemassa haasteen ja teen sen jossain välissä!

 
Tykkää jutusta