Kehonhuoltoa: triggerpisteiden hoito

Se on enää muutama arkipäivä, kunnes siirrytäänkin sitten jo maaliskuun puolelle! Maaliskuu tarkoittaa mulle sitä, että kisoihin on jäljellä puoli vuotta (saattaa kuulostaa jonkun korvaan pitkältä ajalta, mutta ei oikeasti ole) ja voi alkaa virallisesti suunnittelemaan kaikkea kisoihin liittyvää, esimerkiksi bikinejä! Iiks! Olen selannut Body Galleriasta kaikki mahdolliset kisakuvat läpi ja analysoinut bikinejä. Ensimmäisellä kierroksella katselin pelkästään värejä, toisella connectoreita, kolmannella poseerauksia, neljännellä timanttikoristuksia ja nyt viidennellä kierroksella seuraan varmaan värien sopimista erilaisiin taustoihin. Ei ole nimittäin aivan yksi lysti millaiset bikinit valitsee! Eräänkin kilpailijan hohtavan oranssit todella kauniit bikinit näyttivät lavalla tietyn taustan kanssa aivan ketsupinvärisiltä. Vaatetusalan opiskelijana mua taitaa kiinnostaa ne vielä sitten erityisen paljon. Värikin on pyörinyt mielessä hieman, mutta haluaisin kuulla teiltä ehdotuksia sen suhteen. Mikä väri sopisi minulle parhaiten? Tietysti olettaen, että hiukset pysyvät suunnilleen samanvärisinä kuin nyt, ehkä hieman kirkastan vaaleita latvojani.

rogue-lacrosse-ball-4_e_uKuvalähde 

Kisoihin valmistautuminen ei ole todellakaan helppo juttu. Siinä ei auta, että syö ja treenaa, vaan oheistoimintaa ja tarviketta riittää. Kehoa täytyy luonnollisesti huoltaa. Vakiokalustooni kuuluukin aivan järkyttävän kivualias nystyräinen putkirulla ja lacrossepallo. Lacrossepallon avulla saa erittäin hyvin kaivettua kehon triggerpisteitä esiin, jopa sellaisia, joiden olemassaolosta ei tiennyt. Triggerpisteitä on löytynyt niin rinnasta kuin takapuolestakin puhumattakaan selästä. 

TP_Picture_2Tältä näyttää triggerpiste, lähde

Mikä on triggerpiste?  Myofaskiaaliset triggerpisteet ovat ärtyneitä kohtia lihaksissa ja ne johtuvat paikallisesta hapenpuutteesta.  Ne ovat kehon eräänlaisia solmukohtia, joissa useat lihassyyt ovat pysyvästi supistuneet ja ne pitävät lihasta jatkuvasti jännittyneenä. Monesti triggerpisteitä löytyy eritysesti lihasten kiinnittymiskohdissa. Mulla on yleensä rintalihaksen ja olan yhteiset kiinnityskohdat ihan tukossa. Yleisesti triggerpiste on noin herneenkokoinen, pieni kipeä kohta, mutta se voi olla myös yhtä pieni kuin nuppineula! Useimmilla ihmisillä on kymmenittäin triggerpisteitä, mutta niitä ei välttämättä huomaa jokapäiväisessä elämässä. 

triggerpisteetedestäjatakaaMissä kaikkialla triggerpisteitä voi löytää? Kuvalähde  

Miten ne syntyvät? Triggerpisteet syntyvät usein lihaksen ylikuormituksesta ja myös stressi voi edistää niiden muodotumista. Triggepiste on kehon viimeinen keino jännittää lihasta, kun energiaa ei enää ole. Triggerpiste estää myös ravinteita kulkeutumasta lihakseen tukkimalla sen lihassyitä. Tästä syystä triggerpisteitä olisi hyvä avata tietyn väliajoin. Yleensä triggerpisteet ovat levittäytyneet ketjuksi, joten ei ole järkevää käsitellä vain yhtä pistetta, vaan koko ketju pitäisi avata, muuten käsitelty piste palaa heti takaisin. Siitä, miten triggerpisteet ketjuttuvat, en osaa sanoa tarkemmin. 

Miltä triggerpiste tuntuu? Se tuntuu painaessa paikallisesti kivuliaalta ja voi tyypillisesti heijastella kipua jonnekin muualle kuin itse triggerpisteen kohtaan. Kipu voi olla myös tunnottomuutta tai ikävää kihelmöintiä. Kivun siirtyminen tapahtuu yleensä tietyn kaavan mukaan, esimerkiksi lapojen reunat, takaolkapäiden alue heijastuu hauikseen ja jotkin pakara-triggerit heijastuvat reiden sivulle. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että kivun siirtyminen on todettu kulkevan akupunktiosta tuttuja meridiaaneja pitkin. Mulla avattiin esimerkiksi lonkankoukistajasta triggeriä ja se heijastui oudosti erittäin syvälle vatsaan, täysin meridiaaneja pitkin! Lienevätkö sitten jotain hermoratoja?

gluteus_medius_trigger_point1Takapuolen triggerpisteet heijastelevat esimerkiksi näin! Lähde

 

Seurauksia triggerpisteistä. Inhottavan kivun lisäksi triggerpisteet heikentävät verenkiertoa ja vaikuttavat autonomiseen hermostoon. Monia triggerpisteiden oireita ei voisi uskoa näiden aiheuttamiksi. Lista on todella pitkä ja listaankin tähän muutamia asioita, jotka voivat olla triggerpisteiden aiheuttamia: lihaskivut, selluliitti, näön sumentuminen, hengitysvaikeudet, heikentynyt kuulo, kylmät raajat ja huovo verenkierto, huono ryhti, ruoansulatusvaivat (esim. ummetus, ripuli, ilmavaivat…), lihasten surkastuminen, rajoittunut liikkuvuus… Aikamoinen lista, eikö? Lääkärit eivät tunne triggerpisteitä niin hyvin, että osaisivat välttämättä diagnosoida niiden aiheuttamia oireita.

Itse kärsin pitkään kropan toispuoleisesta jäykkyydestä, joka sitten aiheutti paljon triggerpisteistä oikealle puolelle kehoon. Sitä sitten lähdettiin hoitamaan Helsingissä Lihashuoltamon Tuijan kanssa. Ongelmaksi huomattiin oikean jalan lyhyys (noin 0,5 cm lyhyempi kuin vasen) sekä joskus rikkoutuneen nilkan jäykkyys. Nämä molemmat aiheuttivat kehoon jatkuvaa epätasapainoa, joka aihetti mulle mm. toispuolista lihasjäykkyyttä ja tietynlaista epätasapainoa myös fyysisessä hahmotuskyvyssä. Myöskin oikean käden liikkuvuudessa ja sitä kautta myös lihastasapainossa oli parantamisen varaa (tuntui esimerkiksi, ettei oikea olka ottanut treeniä yhtä hyvin vastaan kuin vasen). Olen nyt käyttänyt siitä lähtien toisessa jalassa ylimääräistä pohjallista (eli koroketta) sekä parantanut nilkan liikkuvuutta. Kehitystä alkoi tapahtumaan. Nyt viime lauantaina hierojani sanoi, etten ole enää toiselta puolelta selvästi tiukempi. Olen myöskin cheer-treeneissä huomannut että alkulämmittelyn täyskierrehypyissä (”väärällä puolelle”) en kaarru enää tavalliseen tapaan vinoon, vaan pysyn aivan suorassa. Myöskin oikean puolen olkapääni ottaa nykyään hyvin treeniä vastaan, eikä kipuile enää ollenkaan! Toisin sanoen, triggerpisteitä ja muitakin kehon ongelmia hoitaessa kannattaa miettiä mistä ne voivat johtua ja lähteä korjaamaan syytä!

trigger_point_treatmentTriggerpisteiden hoitoa painamalla tai nipistämällä, lähde

 

Triggerpisteiden hoito. Hierojat, fysioterapeutit ja erikoistuneet triggerpistehierojat osaavat käsitellä näitä kehon kivuliaita kohtia, mutta niille pystyy tekemään jotain itsekin! Tavallinen lihasvenyttely ei pisteitä poista, mutta voimakas paikallinen hieronta toimii erittäin hyvin. Se soveltuu vielä lähes kaikkien triggerpisteiden käsittelyyn. Täytyy kuitenkin muistaa, että yhdessä lihaksessa voi olla useita pisteitä ja viereisissä lihaksissa lisää, joten on erittäin tärkeää hoitaa kaikki samalla kerralla. Pisteitä voi irroitella yhtäjaksoisella painamisella, jossa paine lisääntyy jatkuvasti tai aktiivisella voimakkaalla hieronnalla. Pisteitä voi hieroa paikasta riippuen hyvin esimerkiksi polvilla, kyynärpäillä tai jopa kipukoukulla, mutta itse suosin lacrossepalloa, sillä se on hyvänkokoinen, tarpeeksi kova eikä liu pois alta. Sopiva hieronta-aika on noin puoli minuuttia – minuutti, mutta välillä olen hieronut kohtaa pidempäänkin. Jotkin pisteet eivät aikea ensimmäisellä kerralla, vaan aluetta tulisi käsitellä useamman kerran, joitakin jopa useiden viikkojen ajan! Kärsivällisyyttä siis. Jos pitää monen päivän hoito-operaation, suosittelen pitämään välissä välipäiviä, sillä triggerpisteet voivat väliaikaisesti kipeytyä todella paljon. Mistä tietää milloin triggerpiste on käsitelty? Käsitelty triggerpiste on kivuton tai vähemmän ärtynyt kuin aikaisemmin. 

Siinä teille pieni infopaketti triggereistä! Toivottavasti tästä on teille yhtä paljon hyötyä kuin siitä on ollut minulle! Onko triggerpisteiden hieronta sinulle entuudestaan jo tuttua?

Kirjoituksen lähteet: oma tieto ja kokemus sekä täältä ja täältä.

Jade-Yolanda

11 vastausta artikkeliin “Kehonhuoltoa: triggerpisteiden hoito”

  1. Aina on kiva oppia jotain uutta ja hyödyllistä 😉

  2. Hei tosi hyvä postaus Jade! Mulle triggereiden hoito on tuttua, mutta en oo koskaan ”teoreettisesti” perehtyny asiaan näin hyvin. Tosi hyvää tietoa 🙂

    Itsellä myös toispuoleisuutta on aina ollut ja sen tiedostaminen ja hoitaminen on auttanu iiihan älyttömästi treenien perille menemisessä oikein. Ei oo siis ihan turhia hommia nää 😉

    • Olen myös tiennyt pitkään niiden olemassaolosta, mutta jossain kohtaan alkoi niiden syyt ja hoitaminen kiinnostaa entistä tarkemmin, joten siitä tuli idea tähän postaukseen.

      Jep, ei todellakaan turhia hommia! Mä olen saanut myös toisen olan kuntoon, kun olen huomioinut tämän toispuoleisuuden ja siellä se nyt kasvaa ja pyöristyy 😉

    • Hyvä hyvä! Oonkin kattonu kuvista et sun olkapäät on kehittyny tooosi hyvin! Hyvä tyttö ;D

    • Jihuu, eli vihdoin ne alkaa melkein näkymään 😉

  3. Pääsin kokeilemaan siskon pilatesrullaa tuossa helmi-maaliskuussa ja tulin heti lueskelemaan uusiksi tän sun postauksen 😀 Kiinnostuin sitten rullailusta ja ostin sellasen halpisrullan itsellekin ja se osoittautui tosi kivaks 🙂 se tosiaan on aika kehnolaatuinen, joten on jo nyt aika huonossa jamassa. Täytyis varmaan panostaa kunnon rullaan.. Samoin noi triggerpisteet on nyt tullut treenien kautta tutummaksi viime aikoina 🙂 Näistä tulikin tietenkin mieleen tää postaus, joten tulinpahan mainitsemaan asiasta.. 😀

    • Hei hienoa! Putkirullaus on tosiaan ihan huippua kehonhuoltoa, mutta sellaiset edulliset rullat menevät tosiaan tosi nopeasti ihan käyriksi. Mulle kävi nimittäin aivan samoin 🙂

  4. Triggerpisteitä ei esiinny yleensä lihasten kiinnityskohdissa, vaan tilanne on juurikin päinvastoin. Fibromyalgian kipupisteet (jotka ovatkin sitten aaaaivan toinen juttu) kyllä sijaitsevat yleensä lihasten kiinnityskohdissa, kun taas triggerpisteet ovat lihassäikeen keskellä eli yleensä lihaksen keskellä pituussuunnassa – melkein poikkeuksetta.

    • Kiitos tästä korjauksesta! Saanko käyttää viestisi pohjalta korjattua tekstiäsi postauksessa? 🙂

  5. Moikka. Luin tekstisi trigger pisteistä ja hoidosta pohjallisella. Jos jalkojen pituusero ei ole synnynnäinen se pitäisi hoitaa ehdottomasti perinteisellä jäsenkorjauksella, eikä missään nimessä pohjallisella. Ongelmahan ei poistu lisäämällä vylliä alle vaan se on väliaikainen ratkaisu. Jäsenkorjauksella saadaan ongelma poistettua kokonaan eikä siis sen seurauksia tarvitse enää hoitaa pohjallisella.

 5
Tykkää jutusta